Gammel Treningsdagbok

Har samlet den gamle treningsdagboka her..

---------------------------------------------------------------------------------

Treningsdagboka er nå offisielt i drift, fra og med 17.07.2005. Den vil antakelig endre seg endel framover, alt etter smak og behov.

27.09.2005 -- 2
Løype: Fra jobb (Tjora, Flymuséet, Solakrossen, Soma, Sandved) 14,88 km
Varighet: 00:44:30
Gjennomsnittshastighet: 20,0
Odometer: 305,7

En god del motvind.

Jobbet overtid til over 21:00, og hadde ikke fått spist middag, bare to tynne brødskiver mellom 13:00 og 14:00. Jeg var helt tom for karbohydrater i kroppen, det kjente jeg. Forsøkte å kompensere ved å drikke noe eplejuice før avgang, samt hadde eplejuice på flaska. Det gikk ganske fint, til fem minutter etter at jeg hadde passert siste bensinstasjon, da begynte jeg å gå virkelig tom.

Da jeg kom hjem, kjente jeg at jeg var veldig svak, og skalv på hendene. Forsøkte å få i meg resten av eplejuicen så fort som mulig, og fikk i meg noe mat (bl.a. pasta), og etter noe hvile kjente jeg at kroppen ordnet seg igjen.

Lærdom: ikke være tåpelig og skippe måltid i f.b.m. trening! Fy, ingen unnskyldning.

Det positive; kroppen tok seg inn igjen fortere enn ventet, og dagen etter var jeg mye bedre enn jeg ville vært for for f.eks. en måned siden. Kjenner virkelig framgangen. Kjempemotiverende!

27.09.2005 --1
Til jobb (Sandved, Soma, Solakrossen, Flymuséet, Tjora) 14,97 km
Varighet: 00:35:33
Gjennomsnittshastighet: 25,2
Odometer: 290,8

Slarvet noe med å holde igjen, men fikk endel hjelp av medvinden, samt at jeg kjenner at kroppen tåler mye mer nå enn tidligere, som gjenspeiles i at jeg ikke blir så straffet for feil under syklinga lenger. Dette går virkelig rette veien!

22.09.2005 -- 2
Løype: Fra jobb (Tjora, Flymuséet, Solakrossen, Soma, Sandved) ca. 15,00 km
Varighet: 00:44:00
Gjennomsnittshastighet: ca. 20,0
Odometer: N/A

Kraftig motvind.

Var flink med å gi rett mengde, og følte at jeg jobbet bedre enn noen gang. Kroppen funket veldig bra! Var faktisk overrasket over at tida var såpass dårlig, for jeg følte at jeg syklet fortere enn som så, og skyldes mest sannsynlig vinden. Men det kan også bero på noen tekniske problemer i begynnelsen av turen.

Det betyr uansett lite; mot slutten følte jeg for å ta meg mer ut, og følte at jeg kunne gi jernet, og fikk fin respons fra kroppen. Rett og slett herlig! Etter hjemkomsten var jeg overraskende lett og fin i kroppen.

Hm, tingskjer Happy

22.09.2005 --1
Til jobb (Sandved, Soma, Solakrossen, Flymuséet, Tjora) 15,10 km
Varighet: 00:35:07
Gjennomsnittshastighet: 25,8
Odometer: 259,4

En god del medvind.

Den raskeste turen til nå. Var heldig med vinden i ryggen, og følte jeg var ganske flink med oppgavene i dag (spesielt å holde igjen). Kroppen føltes veldig fin ut både underveis og etterpå.

20.09.2005 -- 2
Løype: Fra jobb (Tjora, Flymuséet, Solakrossen, Soma, Sandved) 14,88 km
Varighet: 00:42:02
Gjennomsnittshastighet: 21,2
Odometer: 244,3

Svak motvind i gjennomsnitt, oppholdsvære.

Kjente at jeg var sur fra begynnelsen av, men det løsnet etterhvert, var flink å holde igjen ved å holde farten på et rel. lavt nivå.

Selv om at jeg kjente at jeg var noe sliten, turen i morges tok nok mer av meg enn jeg var klar over, følte jeg at det gikk greit, og ble litt overrasket over at jeg hadde brukt så lang tid som jeg hadde. På den annen side var målet å bruke under 50 minutter Happy

Etter at jeg kom meg av sykkelen og kom inn, kjente jeg at jeg var noe mer sliten enn jeg burde, antakelig mangel på karbo, så da passet det bra at Laila hadde laget risengrynsgrøt til middag Happy

20.09.2005 --1
Til jobb (Sandved, Soma, Solakrossen, Flymuséet, Tjora) 15,28 km
Varighet: 00:38:42
Gjennomsnittshastighet: 23,7
Odometer: 229,4

Fikk endel medvind, og det regnet ganske mye, over 10 grader varmt ute.

Gikk ganske fint, var flink med å holde igjen, helt til jeg begynte å bli sliten de siste km, da ga jeg på litt for mye. Relativt fornøyd.

Da jeg kom til jobb, måtte jeg ta en omvei, slik at snittfarten hadde ellers antakelig blitt rundt 24,0.

Kjente det i lårene i slutten, men ikke plagsomt mye.

15.09.2005
Type trening: Sykling.
Løype: Sandved, Åsedalen, Sandnes sentrum, Gand vgs., Reme på Aspervika og tilbake 12,88 km
Varighet: 00:33:48
Gjennomsnittshastighet: 22,9
Odometer: 214,1

Det blåste kraftig, startet med motvind, medvind tilbake, og det var mørkt ute.

Hadde som mål å fokusere på det å gi på akkurat passe.

Turen gikk veldig fint, godt fornøyd med arbeidsoppgavene, og det gikk i en OK fart, også.

14.09.2005
Type trening: Ergometersykkel.
Varighet: ca. 00:45:

En rel. rolig økt mens jeg så "Revelations". Kjente det i låret underveis og etterpå, men var ikke veldig pest. En helt grei økt.

Mangler to treningsøkter 07.09.2005, sykkeltur til og fra jobb.

04.09.2005
Løype: Sandved, Klepp, Voll, Sandved 24,71 km
Varighet: 01:05:25
Gjennomsnittshastighet: 22,6
Odometer: 171,4

Det er nå lenge lenge siden jeg har fått syklet, og ønsket derfor bare en kosetur for å få pumpa igang. Det har vært drøyt to uker med mye hard jobbing og overtid, samt hektisk hjemme, for å nevne grunnlaget.

Jeg bestemte meg for å forsøke å holde et lavt tempo fra start, og ta det videre derfra. Jeg merker at jeg har endel å jobbe med der, er altfor "sløv" med å holde igjen -- det er ikke godt nok, det blir for amatørmessig! Jeg ble flinkere underveis, men kjenner jeg må jobbe mye med dette framover.

I tillegg merker jeg også at jeg henger meg for mye opp i fartsvariasjoner underveis, og må jobbe med å glemme farten når f.eks. undelaget er dårlig eller det er vind, for jeg har en tendens tli å tenke at jeg sykler for tregt, og underkjenner egen innsats, i tillegg til at det da blir lett å ta i for mye, som fører til dårligere treningsresultat.

Men kroppen føltes fin, og gjennomsnittshastigheten her lyver faktisk endel, fordi jeg syklet på ukjent vei, og måtte ved et par anledninger gå av sykkelen, i tillegg til at jeg syklet feil og måtte sykle veldig rolig.

Er fornøyd med at jeg klarte å sykler litt mer på overskudd etterhvert, skjønt det hadde antakelig litt å gjøre med at jeg faktisk fikk vinden i ryggen Winking

Fin økt.

16.08.2005 -- 2
Løype: Fra jobb (Tjora, Flymuséet, Solakrossen, Soma, Sandved) 14,92 km
Varighet: 00:37:55
Gjennomsnittshastighet: 23,6
Odometer: 145,3

Var veldig spent før returen, siden det gikk såpass dårlig til jobb...

Hadde ca. samme vindretning og styrke, og det kan virke som om jeg kanskje undervurderte vinden litt på bortturen, men neppe mye.

Tuen tilbake var mye mer fornøyelig, og gikk mye greiere. Holdt veldig fin fart helt til Soma, hvor det naturlig nok går noe senere p.g.a. bakkene.

Følte meg i mye finere form enn i morges, og var på ingen måte uvel da jeg kom hjem. I så måte var det en vellykket tur. Turen gikk litt raskere tilbake, til tross for at turen bort er raskere.

Har hele dagen hatt litt vondt i venstre side av brystet, helt fra jeg kom til jobb, og dette satt også i dagen etterpå. Forstrukket noe i helga?

16.08.2005 -- 1
Løype: Til jobb (Sandved, Soma, Solakrossen, Flymuséet, Tjora) 14,96 km
Varighet: 00:38:32
Gjennomsnittshastighet: 23,3
Odometer: 130,3

Første tur til jobb siden før ferien.

Været var fint (bittelitt kjøligere enn ellers, men ikke kaldt), svak motvind, lett overskyet, og jeg var tent. Med andre ord lå alt til rette for at det skulle blir en fin tur. Men dette er den hardeste turen til jobb jeg kan huske å ha hatt! Da jeg kom fram, var jeg veldig sliten, og ble kvalm da jeg sto i dusjen. Underveis lå jeg an til en klar pers, men måtte rett og slett kaste inn håndkledet, og konsentrere meg om å komme framÉ Skal jo tilbake ogsåÉ

Det skyldes i hvert fall ikke formen, siden jeg virkelig føler at jeg har noe på gang, og da jeg lå såpass godt an midtveis, var det uten å egentlig ha tatt i noe særlig (så sånn sett var jo dét positivt). Problemene skyldes antakelig en kombinasjon av forkjølelse og at jeg spiste for mye (2 tjukke brødskiver) for tett opptil avreise (ca. 5-10 minutter).

Jeg kjente underveis, og enda mer etterpå, at jeg var tett i brystet, og at jeg var oppblåst i magen.

Satser på at det går bedre hjem igjen, og det skal ikke så mye til for at dét skjer Happy

14.08.2005 -- 1
Type trening: Sykling med vogn, familietur
Løype: Sandved, Ganddal, Leite, Sandved, ca. 9 km km
Varighet: 00:55:00
Odometer: N/A
Gjennomsnittshastighet: N/A

Rolig og fin tur med familien. Laila syiklet med Robin bakpå sykkelen sin i sete, Celine satt på med meg i tilhengeren (jeg brukte den gamle Street Tracken) og Fredrik syklet selv.

Syklet i rolig tempo, men klarte likevel å bli litt svett, hovedsaklig takket være tilhengeren.

Kjempeflott tur!

10.08.2005 -- 1
Løype: Kort (Sandved, Ganddal, Orstad, Øksnevad, Ganddal, Sandved), 14,91 km
Varighet: 00:38:14
Odometer: 115,4 km
Gjennomsnittshastighet: 23,4 kmt/t

Første treningsøkt siden ferien, kom hjem 05.08.2005, og har vært syk med feber siden det, første friske dag var i går. Har ikke trent i det hele tatt i ferien, men vært en god del i aktivitet forøvrig.

Turen var veldig fin, selv om det ikke ble ny pers. Det kan kanskje skyldes at det var regnvær og blåste til dels kraftig. Sykkelen fungerte fint (første tur etter havariet). Kjenner det hjelper å pumpe ekstra, ja Happy

Kroppen føltes overraskende fin hele veien! Siste 5 km kjente jeg meg litt sliten i hoftene, men annet var ikke å vente. Dessuten var det ikke direkte vondt, bare noterer at jeg kjente noe.

Da jeg kom hjem, var pulsen etter 1 minutt ca. 156 slag/min., og etter to minutter var pulsen allerede nede i 114 slag/min. -- veldig fornøyd! Pulsen holdt seg deretter relativt stabil i flere minutter, sank riktignok til ca. 108 etter 3-4 minutter, hvor det stabiliserte seg.

Kjenner det er litt tett i brystet, som det ofte er når det er kaldt og rått.

Til tross for at det er lenge siden jeg har fått syklet (har en ikke enda registrert tur), virker det som om kroppen virkelig er på gang -- herlig! En meget vellykket tur.

24.07.2005 -- 1
Type trening: Sykling.
Løype: Mellomlang løype, Sandved, Ganddal, Orstad, Figgjo, Høyland, Stokkelandsvannet, Ganddal, Sandved, 24,96 km
Varighet: 01:12:29
Odometer: 76,5 km
Gjennomsnittshastighet: 20,6 kmt/t

Grei tur, syklet ikke spesielt fort, men kunne heller ikke gitt på mer. Fikk relativt vondt i lårene etter noen få kilometer, og det forsvant ikke i løpet av turen. Mulig at det ble for mye syre, men dette virket ikke som vanlig sure lår.

Pusten gikk greit, og kjekt å se at gjennomsnittshastigheten var høyere nå (20,6) enn forrige tur (20,5), som var betydelig kortere!

22.07.2005 -- 1
Type trening: Sykling, kort, kombinert nytte og trening
Løype: Sandved, Ganddal, Leite, Sandved, 10,01 km
Varighet: 00:29:17
Odometer: 51,6 km
Gjennomsnittshastighet: 20,5 kmt/t
NB: Første dag etter hjemkomst fra ferie.

Syklet til Ganddal for å levere noe, gikk ganske tregt p.g.a. opppakningen, som jeg måtte ha på styret. Etter å ha avlevert dette, syklet jeg videre mot Leite og til Sandved.

Det var relativt tungt å sykle, og kjente jeg slet mer enn nødvendig, kjøreturen på ca. 55 mil over fjellet må nok få noe av "æren" for dét... Men følte meg veldig fin etterpå, tydelig at kroppen savnet LTC800en min Happy Kun én uke til neste ferie, må få trent unna litt til dess Happy

13.07.2005 -- 1
Type trening: Sykling, kort, men intens tur
Løype: Sandved, Sandnes, Sandved, 8,48 km
Varighet: 00:22:52
Odometer: 41,5 km
Gjennomsnittshastighet: 22,2 kmt/t

Skulle ned til Sandnes for å levere filmer, syklet ned. Data ovenfor er effektiv sykkeltid, men med ca. 3 minutter pause i f.b.m. levering.

Syklet godt på, hadde snitt på 28,5 km/t ned med god motvind. På tilbaketuren var jeg overraskende motivert for å gi litt i bakkene, det var positivt! Kjente at jeg ideélt sett skulle hatt lenger opphold mellom middag og trening, men det gikk ikke.

God og svett, og kjenner det i lårene, akkurat slik en kort tur skal være Happy

12.07.2005 -- 2
Type trening: Sykling, veldig lett tempo, i f.b.m. tur til Sandnes og Ganddal, sammen med Fredrik
Løype: Sandved, Sandnes, Ganddal, Sandved, 9,73 km
Varighet: 00:48:51
Odometer: 33,0 km
Gjennomsnittshastighet: 11,9 kmt/t

12.07.2005 -- 1
Type trening: Sykling, veldig lett tempo, i f.b.m. handling, sammen med Fredrik
Løype: Sandved, Ganddal, Sandved, 3,62 km

Løype: Kort (Sandved, Ganddal, Orstad, Øksnevad, Ganddal, Sandved), 15 km
Varighet: 00:35:30
Gjennomsnittshastighet: 23,4 km/t

Ny sykkel, første turen over 1 mil på LTC 800. Fin opplevelse! Spesielt siden jeg perset med nesten et minutt med dårlig sykling!

Startet litt for hardt, har fått trent for lite de siste ukene. I iveren var det vanskelig å holde igjen, så jeg fikk syre etter 3-4 minutter, og hadde det ca. til jeg kom i mål. Lite lurt, med andre ord. Noe kan jeg kanskje "skylde" på de jeg traff på på veien, da jeg syklet forbi de to, la de seg på hjul, og da var det vanskelig å senke farten Winking

Kom i mål med puls på ca. 180, gikk ned til ca. 125 på litt over et minutt, 120 ble nådd etter ca. 3,5 minutt.